Skal bare...en siste gang...før jeg reiser...

Nå er jeg her - i min siste uke i Helsinki - etter et tre-måneders opphold som i september virket som et uoverskuelig antall dager, uker som jeg ikke visste hvordan jeg skulle strukturere. Og nå er jeg på slutten av oppholdet, og med refleksjonens evnes til å vende blikket tilbake på det som har passert, kan jeg ikke annet enn å si meg meget fornøyd med oppholdet. Det har vært travle dager med språkkurs, konversasjonsmøter på ulike bibliotek og selvsagt skolebesøk, med observasjon og sågar undervisning; det siste riktignok mest i tyskklassene. Finsk lærer man seg ikke i en fei, og etter språkkurset har jeg følelsen av at det finnes et uoverskuelig antall med verb som krever ulike kasus i bestemte situasjoner, som jeg aldri kommer til beherske. Men så er det også en god stund siden jeg har sittet på skolebenken for å lære meg et helt nytt språk.
Bind 3 og 4 er i hvert fall kjøpt, og jeg skal pløye meg gjennom dem på egenhånd - det er i hvert fall planen;)

Ellers skal jeg lese til eksamen i skriftlig finsk og etterpå jobbe meg gjennom listen før avreisen:
  • gå rundt Töölövannet
  • kjøpe rundstykker hos bakeren vår
  • spise frokost på Tintin tango
  • gå forbi verdens søteste blomsterbutikk

  • gå i svømmehallen i Yrjönkatu

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

IKT på finsk

Nyt on jo lauantai!

Academill i Vaasa