Academill i Vaasa

På vei inn i Acamedill
Lærerutdanningen i Vaasa holder til i en gammel mølle, og det sier seg selv at i rommet der melsekkene en gang kom deisende ned en spiralformet sklie, er det upåklagelig god takhøyde.

Det må også sies om gjestfriheten og interessen som møtte meg av både koordinatorene og øvingslærerne ved VØS der jeg fikk hospitere hele formiddagen og være med på veiledningstimen med studentene. Jeg fikk også tid til å snakke med studentene og fikk inntrykk av at de følte seg godt ivaretatt i praksisen på øvingsskolen. Lærerstudentene har ved siden av praksisen på øvingsskolen såkalt feltpraksis der de underviser i vanlige skoler, og det er denne praksisen de opplever som mest realistisk. På øvingsskolene er de veldig opptatte av at studentene blir godt fulgt opp av øvings- og faglærerne fra fakultetet. Øvingslærerens arbeidsplikt er delt mellom undervisning av egne elever og veiledning av studenter. OG det er aldri mer enn 20 elever i klasserommet!

Etter lunsj presenterte jeg hvordan praksisutdanningen ser ut hos oss, og interessen var stor for skoleovertakelsen og studentutveksling mellom institusjonene. Jeg fikk med meg en publikasjon om digitalisering i lærerutdanningen, og den finnes også på nett: DiDiDi

Jeg lærte også mye om hvordan det er å undervise i et minoritetsspråk i landet sitt; den ene koordinatoren kommer fra Närpes, som ved siden av Åland er svensktalende, kjent for sin dialekt og sin store tomat- og agurkproduksjon, spol frem til 18:55 hvis du ikke har god tid:

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

IKT på finsk

Nyt on jo lauantai!