Prosjektdesign og virkelighet

Underlig nok er det mer uro i samfunnsfag der bare halve klassen er tilstede enn når alle 25 elevene sitter foran pc´en. Jeg fikk være flue på veggen da kun 12 elever skulle diskutere en tekst og komme fram til en definisjon av hva et kompromiss er. Elevene satt i lyttekroken, og det var tydeligvis en utfordring for noen om å holde beina sine i ro. Kanskje det også var et mål å lære seg å følge med i lyttekroken - hva vet nå jeg som bare får med meg det som sies høyt og tydelig. Forresten har jeg enda ikke sett et eneste læringsmål bli presentert i klasserommet. Læreren har helt sikkert en plan, men så langt er elevene lykkelig uvitende og gjør det som læreren sier. Det er noe jeg må huske å ta med til oppsummeringssamtalen når læreren får ryddet litt tid.

 

På vei ut av skolen hørte jeg plutselig noen snakke et språk der jeg forsto alt. Det var to tysklærere som pratet på gangen. Og nå åpner det seg også denne muligheten - være med i tyskundervisningen som allerede starter i 3. klasse! Og fremdeles kan jeg ha fokus på IKT,  for jeg antar at de også bruker det i språkopplæringen.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

IKT på finsk

Nyt on jo lauantai!

Academill i Vaasa