Kinokveld i Helsinki

Sist helg så jeg Ikitie - og fikk oppleve finsk kinokultur. Joda, finnene er også glad i en liten sjokolade til filmen, men det er på langt nær så overveldende som i Norge. Jo jo, det kommer sikkert an på filmen, og Ikitie er nok ikke en film der man koser seg med popkorn, mens de slemme jager, fanger og torturerer familien din. Og jeg skal vokte meg for å generalisere for tidlig. Det er minst to filmer til jeg har tenkt å se før jeg vender snuten hjemover: Tuntematon sotilas og The Square. Den første av de to er tredje innspillingen av den kjente klassikeren Tuntematon sotilas eller Kreuze in Karelien, og finnene er slett ikke uten selvironi: I deres "Nytt på nytt"- sending vises en annen ukjent skjebne: tuntematon oppetaja - den ukjente læreren. Han har det jammen ikke lett. Spol frem til 14:54.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

IKT på finsk

Nyt on jo lauantai!

Academill i Vaasa