Fire uker på vei

og på tide med en liten refleksjonspost fra den finske skolehverdagen og forskerens observasjoner av seg selv og verden rundt.
Etter fire uker har jeg endelig funnet ut at lærerværelset er stengt for barna, men ikke for sånne som meg. Så nå har jeg et lite sofakontor og øver meg på å jobbe i landskap - noe som går forbausende bra siden summingen rundt meg foregår på finsk, og det er et språk som egner seg veldig godt som bakgrunnsmusikk når man ikke oppfatter alt. Slik sett kan jeg bruke lærerværelset som måleinstrument for når mine finskkunnskaper begynner å bli så bra at jeg faktisk blir forstyrret - noe jeg virkelig ser fram til! Hospiteringen min er utvidet fra en 4. klasse til en 3. -5.- og 8.-klasse. De tre siste klassene besøker jeg i tyskundervisningen, og foreløpig har det ikke vært mye IKT i fremmedspråkundervisningen. Derimot er undervisningen preget av sang, små konversasjonsøvelser og lesing og løsing av arbeidsoppgaver. I 3. klassen hadde jeg med meg en hjelper i forrige uke, og barna døpte sokken Harald, og alle hadde noe å si til ham - på tysk:) Harald kan også litt finsk, så her hjelper vi hverandre.
I 4. klassen er det to timer med pc hver uke, og i dag var prosjektet å male et bilde av en fisk, ta bilde av det med webkameraet, legge inn bildet på en powerpoint og skrive en tekst til. Arbeidsroen fra forrige time der elevene satt stille og løste matteoppgaver og tegnet et blad på treet når de hadde løst fem oppgaver, ble avløst av en kreativ geskjeftighet:



Og klasserommet var skikkelig fullt i dag: 8 førsteårsstudenter hadde harjoitellu, det vil si observasjonspraksis. Hvis jeg forsto dem rett, må de vente til 3. året før de kan undervise selv, men dette må jeg dobbeltsjekke. De hadde ikke helt oversikten siden de nettopp hadde startet på studiet. Det de satset på er å bli klasselærer der de underviser 1.-6. klasse i alle fagene.  Her er det snart lunsj, gratis varm lunsj til alle barna hver dag!

No niin! Hygg deg med dette klippet til neste oppdatering. 

Kommentarer

  1. Takk for no niin-tipset. Må dele det. Ellers så begynner jeg også å trives på og i den finske skolen, bra du skal være der en stund til. Hils Harald, snakk om å kjenne sin besøkelsestid!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

IKT på finsk

Nyt on jo lauantai!

Academill i Vaasa